Kecederaan otot, scar tissue dan kecederaan berulang

Bagaimana scar tissue memberi kesan terhadap fasa pemulihan kecederaan otot dan punca kecederaan sama berulang?

Adakah anda pernah mendengar tentang kecederaan yang sukar dipulihkan? Apabila anda sangka kecederaan anda telah pulih sepenuhnya dan berlatih seperti biasa, kecederaan yang sama kembali?

Contohnya, anda mengalami kecederaan otot. Otot anda koyak, tegang atau terseliuh. Apa saja bentuk kecederaan, proses pemulihan yang asas dan rawatan pertama yang perlu diberikan adalah sama.

Sprains (ligament) atau tersalah urat dan strains (muscle or tendon) atau ketegangan urat dan otot adalah jenis kecederaan tisu lembut yang biasa di alami dalam aktiviti sukan. Biasanya disebabkan oleh aktiviti yang memerlukan otot diregang (strecth) dan ditarik/pegecutan (contract) pada masa yang sama. Antara faktor lain yang menjadi penyebab adalah kurang daya kelenturan (flexibility), kurang aktiviti pemanasan badan dan tiada persediaan fizikal sebelum latihan.

Kebanyakan individu sedar akan pentingnya melakukan rawatan awal kaedah R.I.C.E.R dalam tempoh 48 hingga 72 jam. Namun selepas tempoh ini, mereka buntu tentang apakah langkah seterusnya yang patut diambil. Mari kita lihat apa yang ebrlaku dalam tempoh pertama 72 jam dan apa yang perlu dilakukan untuk mendapatkan pemulihan yang sempurna.

72 JAM PERTAMA:
Tanpa ragu-ragu, kaedah paling efektif bagi rawatan awal kecederaan tisu lembut adalah kaedah R.I.C.E.R. iaitu (R) rest / rehat (I) ice / ais (C) compression / tekanan dan balutan (E) elevation dan dapatkan (R) referral / rujuk pesakit kepada doktor/paramedik untuk rawatan susulan.

Gambarajah di bawah menunjukkan proses tindakbalas tubuh untuk memulihkan kecederaan dan kesan rawatan dengan R.I.C.E.R. atau tanpanya.


MASALAH DENGAN SCAR TISSUE
Apabila otot koyak, anda mungkin mengharapkan tubuh badan anda akan membaiki tisu yang koyak dengan menghasilkan otot/tisu yang baru. Hakikatnya, ini tidak mungkin terjadi. Sebenarnya, tisu yang koyak atau pecah akan dibaiki dengan parut (scar tissue). Seperti mana gambarajah yang terakhir di atas apabila kaedah R.I.C.E.R. digunakan, parut yang terhasil sangat minima.

Komen moderator: Terjemahan (scar tissue) yang paling tepat belum saya temui. Bila diterjemahkan sebagai parut, dalam satu-satu penjelasan ianya tidak kedengaran sesuai dan kurang tepat. Jika anda tahu terjemahan yang tepat, berkongsilah dengan saya!

Baiklah! Anda mungkin fikir perkara ini bukan masalah besar. tetapi jika anda pernah mengalami kecederaan tisu lembut seperti ini, pastinya menyakitkan hati apabila anda sentiasa ditimpa kecederaan yang sama berulang-ulang kali. Masalah parut yang tidak dirawat adalah punca utama kecederaan sama berulang, biasanya sebulan selepas anda pasti kecederaan anda sudah sembuh sepenuhnya.

Parut (scar tissue) terhasil daripada bahan yang rapuh, tidak flexible dan berserabut. Bahan yang berserabut ini tersimpul bersama tisu lembut yang rosak dalam usaha untuk menarik tisu yang rosak bersambung semula. Hasilnya, segumpal tisu yang berserabut ini akan tersimpul di sekeliling kawasan yang tercedera. Dalam satu-satu keadaan, adakalanya mustahil untuk melihat atau merasa gumpalan tisu ini di bawah kulit.

Apabila parut terbentuk di kawasan kecederaan, ianya tidak sekuat tisu otot yang asal. Gumpalan tisu berparut ini cenderung untuk mengecut dan mengubah bentuk tisu-tisu yang terlibat. Oleh itu, bukan sahaja kekuatan tisu ini lemah begitu juga dengan kelenturannya.

BAGAIMANA CARANYA MEMBUANG SCAR TISSUE
Kaedah paling tepat adalah URUTAN. Rawatan ultrasound dan heat dapat membantu memulihkan kecederaan, tetapi rawatan ini tidak mampu membuang scar tissue. Hanya urutan mampu menghilangkannya.

Anda boleh mencari sesiapa yang bertauliah mengurut anda, atau jika kawasan kecederaan mampu anda capai, anda boleh urut sendiri. Dengan melakukannya sendiri, anda punya kelebihan sekuat mana atau sedalam mana anda harus urut.

Kawasan yang cedera agak lembut. Mulakan dengan urutan yang ringan dan secara berperingkat tambah tekanan demi tekanan sehingga anda boleh mengurut dengan kuat dan dalam. Lebih banyak urutan diberikan di bahagian yang tercedera, lebih kuat dan dalam urutan boleh anda applikasikan.

Perkara terakhir yang tidak kurang pentingnya, minum banyak air semasa proses pemulihan. Air membantu anda menyingkirkan bahan-bahan terbuang daripada tubuh.



TERJEMAHAN: Artikel ditulis oleh Brad Walker.
Brad is a leading stretching and sports injury consultant with over 15 years experience in health and fitness industry. For more article, subscribe the newsletter by visiting http://www.thestretchinghandbook.com/newsletter.html

Labels: