Wednesday, July 22, 2009

Kursus Pertolongan Cemas & CPR

DRABC

DANGER - peka tentang bahaya persekitaran. Jauhkan diri sendiri dan mangsa dari bahaya. Jangan membahayakan diri sendiri dan menjadikan diri anda mangsa seterusnya.
RESPOND - periksa respon mangsa dengan menepuk bahu dan panggil mangsa di telinga "Hello! Hello! Are you OK?". Kemudian telefon ambulan atau minta rakan anda menelefon ambulan.
AIRWAY - Periksa laluan penafasan mangsa jika ada halangan. Kemudian, gunakan 3M (Mendengar, Melihat dan Merasa). Jika mangsa tidak sedarkan diri dan sohih tidak bernafas. Mulakan CPR
BREATHING - Berikan bantuan panafasan 2 kali mulut ke mulut. Diikuti tekanan di dada sebanyak 30 kali sebanyak 5 pusingan.
CIRCULATION - Periksa keadaan mangsa dan lihat jika ada tanda-tanda bernyawa. Teruskan CPR sehingga mangsa pulih, bantuan tiba, ada orang yang ingin menggantikan tempat anda atau anda sendiri sudah keletihan.




Aku baru sahaja habis menjalani kursus ini minggu lepas selama 3 hari meliputi teori, praktikal dan peperiksaan anjuran majikan. Penting bagi aku mengambil kursus ini kerana ianya salah satu elemen yang diperlukan bagi mendapatkan pengiktirafan Institut Sukan Negara. Melalui Skim SPKK wajib bagi seorang Jurulatih Sukan Air mempunyai Sijil Pertolongan Cemas & CPR. Pada pandangan aku, semua jurulatih tanpa mengira jenis sukan sepatutnya mengambil inisiatif ini. Bukan sahaja melengkapkan diri dengan pengetahuan, tetapi menyediakan diri dalam menghadapi segala bentuk risiko dan situasi. Pepatah melayu ada mengatakan, "Malang tak berbau".

Bagi jurulatih yang mempunyai latar belakang & pendidikan Sains Sukan di peringkat Diploma & Ijazah sepatutnya sudah lama menyedari keperluan ini. Sijil ini perlu diperbaharui setiap tiga tahun memandangkan kajian dan pembangunan masih dijalankan bagi mendapatkan teknik CPR yang terkini dan paling tepat. Buktinya, ketika aku menhadiri kursus ini 2 tahun lepas, teknik CPR adalah 15 kali tekanan di dada bersama 2 kali bantuan penafasan dari mulut ke mulut. Kini, berdasarkan kajian terbaru kami diajar dengan teknik 30 kali tekanan di dada dan 2 kali bantuan penafasan dari mulut ke mulut. Bukan hanya CPR, cara-cara merawat dan membalut kecederaan juga diajar. Begitu juga cara mengangkat mangsa dan mengendalikan kes patah atau melecur. Racun & dipatuk ular berbisa termasuk dalam silibus.

Kesimpulannya, Diploma & Ijazah tidak cukup sebagai jaminan bahawa anda boleh melakukan CPR ketika diperlukan. Pembelajaran itu konsepnya sepanjang hayat mengikut peredaran masa. Apatah lagi CPR ini memerlukan pelakunya berkeyakinan tinggi dan tidak mudah panik apabila berdepan situasi yang cemas seperti kecederaan serius & kemalangan atau kecelakaan. Asas CPR itu mudah tetapi perlu sentiasa diingat dan dipraktikkan.

Fakta: Kebanyakkan mangsa kemalangan meninggal dunia bukanlah disebabkan kelewatan ambulan tiba di tempat kejadian, TETAPI ianya disebabkan oleh kelewatan si mangsa menerima rawatan pertolongan cemas

Pengetahuan CPR penting dalam membantu mangsa samada orang lain atau ahli keluarga kita sendiri. Dan pengetahuan ini wajib disebarkan kepada orang yang dekat dengan kita. Siapa tahu jika kita sendiri diserang sakit jantung, siapa orang yang kita harapakan untuk membantu. Sedang bantuan dalam perjalanan, nyawa kita bergantung setiap saat kepada bantuan awal yang diperlukan. Tanpa CPR, kelangsungan hidup itu hampir tiada. Jangan mengharapkan paramedik atau pihak ambulan, sedang otak kita hanya mampu bertahan tanpa oksigen selama 4-6 minit sahaja.
Oleh kerana itu, aku cuba menyampaikan sedikit demi sedikit ilmu Pertolongan Cemas & CPR ini kepada atlet mendayung UTM & Alam Shah. Selain memahirkan diri aku sendiri dengan CPR, aku dapat berkongsi ilmu ini dengan orang lain. Mana tahu ada yg memerlukan.

p/s: gambar nih yg gelap ker atau mata aku yg rabun? ni laa masalahnya kalau jurugambar amatur.. hehehe

kawan-kawan lama

Seorang teman lama sependayungan menjengok aku di blog ini. Seperti mana yang lain-lain, badi rowing ini susah sekali ditanggalkan dari kotak ingatan. Keriangan dan kenangan lalu mengusik jiwa. Gee, Eisya, Suraya, Anne Elisha adalah krew bot Woman Quadruple Scull (W4X) ketika penglibatan kami kali pertama di Pattaya, Thailand. Macam mana pula 5 orang boleh naik bot quadruple untuk 4 orang pendayung scull sahaja? Oh.. ada kisah disebaliknya.

Pendayung asal sebenarnya adalah Aku, Gee, Sue dan Eisya. 2 minggu sebelum ke Pattaya kami bergelumang dengan buku bagi menghadapi ujian sebelum peperiksaan akhir. Jurusan Kejuruteraan Mekanikal benar-benar mencabar keupayaan aku ditambah pula masa-masa aku banyak diperuntukkan untuk rowing. Malam kejadian aku tidak tidur disebabkan mengulangkaji pelajaran untuk ujian. Selepas ujian berakhir pagi itu, kira-kira jam 11:00 pagi, aku bergegas menelefon Eisya. Kedengaran suara Eisya agak lemah menjawab panggilan telefon. Pantas sahaja aku bertanya "Eisya... mahu berlatih petang ini?" Dengan pantas juga Eisya menjawab "Baiklah. Pukul berapa kau mahu menjemput aku?"

"Dalam masa setengah jam, aku jemput engkau. Kita naik motorsikal aku. Jangan lupa bawa helmet!" Aku berpesan

Keterujaan mewakili negara meluap-luap. Aku tahu Eisya juga sibuk dengan ujian walaupun kami berlainan jurusan. Tetapi demi negara kami sanggup berbuat apa sahaja.

Setibanya aku di bawah perkarangan flat yang disewa Eisya, aku lihat Eisya sudah menanti dengan beg sandang dibelakang. Aku lihat dalam senyum, matanya nampak merah. "Engkau dah tidur? Pagi tadi ada ujiankah?" Aku bertanya. "Hmm.. malam tadi tidur 2 jam. Ujian pagi tadi. Aku baru pulang dan sempat tidur selama sejam. Kemudian aku mendapat panggilan dari engkau terus aku bersiap." Eisya menjawab.

"Patutlah mata merah. Aku pun belum tidur. Masalahnya, pertandingan kita lagi 2 minggu. Aku risau kita tidak cukup latihan pula" Aku membalas.

Eisya terus membonceng di belakang dan memakai topi keledar. "Sudah. Mari kita bergerak. Sudah tengahari ni. Cuaca panas pula. Nanti lambat." Katanya.

Aku memecut motorsikal Yamaha 110cc JCP491 keluar dari kawasan Setiawangsa menuju ke Taman Permata,Melawati dan menggunakan lebuhraya. Eisya memegang kejap badanku dari belakang. Kami menuju ke Empangan Batu, Ulu Yam, Selangor.

Setelah 20 minit perjalanan melepasi susur keluar ke Universiti Islam Antarabangsa, aku mula mengecilkan mata sambil benak aku berfikir. "Aduh! Mengantuk pula." Aku berkata dalam hati. Aku cuba menggeleng-gelengkan kepala dengan kuat untuk melawan mengantuk. Tumpuanku ke atas jalan raya sambil cuba mempertahankan pegangan motorsikalku. Namun aku lebih menumpukan pandangan pada benteng bsei di tepi lebuhraya. Aku mula risau dan mula berkata-kata dalam hati. "Alamak! Aku sudah mula mengantuk. Nanti ada yang melanggarbenteng besi ini nanti."

Aku sangkakan aku masih sedar dan waras berfikir. Belum sempat aku berfikir lanjut, “DUM!” aku sudah melanggar benteng besi di tepi lebuhraya. Aku terkejut dan cepat-cepat mengawal stereng motorsikal. Nasib baik kami tidak jatuh. Cepat-cepat aku memberhentikan motor. Bila aku toleh ke belakang untuk bertanyakan keadaan Eisya, Esiya sudah meraung sambil memegang pergelangan tangan. Jari manisnya sudah bengkok dan membiru bersama cincin emasnya.

Aku panik namun cuba menyembunyikan perasaan. “Sabar Eisya! Kita cari klinik. Aku hantar kau ke klinik” Rupa-rupanya aku terlelap beberapa saat dan melanggar benteng besi. Pemegang dan bahagian sisi motorsikal aku terhakis getahnya dan bengkok. Aku rasa Eisya juga tertidur di belakang dan ketika perlanggaran berlaku tangannya terhayun dan menghentam benteng besi yang sama.
Ketika di klinik, Eisya tidak berhenti-henti menangis. Aku yang ketakutan berlagak tenang dan cuba meredakan perasaanya ketika diperiksa oleh doctor. Dalam kesakitan, sempat pula Eisya berkata “Mus, aku tidak dapat pergi ke Pattaya!” sambil teresak-esak.

Aduh! Bagai mahu tercabut aku mendengar kata-kata itu keluar dari mulutnya. Dalam hati aku menjerit “Salah aku, Eisya!”

Eisya tidak berhenti-henti menangis kesakitan sedang doctor pula bagai tidak mengetahui apa yang harus dilakukan. Cincin Eisya sudah melekat dengan jarinya yang terkulai.

Aku keluar dari bilik doctor dan menoleh ke kiri dan ke kanan sambil berfikir apa yang harus aku buat. “Aku mesti beritahu En. Malek!” Aku berkata dalam hati. Aku terpandang telefon di atas kaunter klinik. Lantas aku segera mendail nombor telefon bimbit En Malek.

Dada aku berdebar-debar ketika menunggu panggilan diangkat. Apabila aku mendengar suara di hujung telefon, aku kehilangan suara dan terus menangis tersedu-sedu. Aduh!! Aku panic dan tidak dapat bercakap. Aku terus menangis dan menangis tanpa dapat dikawal lagi. Setelah beberapa minit aku masih tidak dapat bercakap, aku meletakkan telefon dan membuat keputusan ke Empangan Batu untuk bertemu En. Malek di sana.

Motorsikal aku meskipun bengkok pemegangnya masih boleh bergerak. Lalu aku memecut lagi ke boathouse untuk melaporkan kejadian malang ini kepada En. Malek.

Setibanya di sana aku segera mendapatkan Encik Malek yang sedang berbincang sesuatu bersama Abang Ujang dan Abang Bonjot. Terketar-ketar aku menceritakan perkara yang berlaku. Tidak lupa juga aku menyampaikan kebimbangan Eisya tidak dapat menyertai pertandingan di Pattaya, Thailand. Tenang sahaja Encik Malek memberitahu aku, tempatnya tidak akan diberikan kepada orang lain.Eisya tetap pergi namun sebagai pembantu kepada pengurus pasukan iaitu Abang Bonjot.

Setelah puas dengan penjelasan aku, Encik Malek bersama Abang Ujang ke klinik tersebut. Sebagai tindakan susulan, Eisya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur dan dirawat di sana. Nasib baik kecederaannya tidak serius, 2 jari tangannya patah dan disimen. Puas aku menjawab dan memohon maaf kepada kedua-dua ibubapa Eisya atas kelalaian aku.

Dan kerana insiden ini juga, Anne dipanggil masuk ke dalam pasukan menggantikan Eisya. Hasilnya, aku, Gee, Sue dan Anne berhasil mendapat pingat gangsa di Pattaya, Thailand bersama Eisya sebagai penyokong kuat kami.

Moral of the story, jangan berlagak kuat dan terlebih rajin. Pastikan badan cukup rehat dan bersedia sebelum memulakan perjalanan atau latihan. Sesal kemudian tiada berguna.

p/s: sebenarnya, bukan itu sahaja insiden yg berlaku. Aku pernah jatuh motor bersama Suraya juga. Nasib baik tak kena saman dengan COACH Halim. Tp tak luak pun. Lutut jer luka gara-gara lap di selekoh dengan tayar motorsikal pancit di depan. Apalagi, bedebuk tergolek.

1 kali hua.. 2 kali hua.. 3 kali hua.. HUAHUAHUA………

2 p/s: aku akan post gambar di Pattaya tahun 1998 kemudian hari. Tak sempat nak scan.

Monday, July 20, 2009

COOL RUNNING - One Dream. Four Jamaicans. Twenty Below Zero.



Based on the true story of the First Jamacian bobsled team trying to make it to the winter olympics

In the beginning we see Derice Bannock (Leon) running across the island of Jamaica. Derice is training for the 1988 Olympic Games, and Derice hopes to be a gold-medal winner just like his father.

Before the trial run, Derice visits his friend Sanka Coffee (Doug E. Doug), who is competing in a pushcart race. Sanka wins the race but ends up crashing just after he crosses the finish line, to everyone's amusement.

Later that day, Sanka joins Derice's family at the track for the Olympic run. Derice is preparing to race, meeting a few other competitors-including one short man named Junior Bevil (Rawle D. Lewis). The race starts off great, but halfway across the track Junior stumbles and trips several runners, including Derice. Derice stumbles back to his feet as the finish-line tape is broken, watching his dreams go up in smoke...

Derice confronts Coolidge (Winston Stona), the man in charge of the Jamaican Athletic competition. He begs for a chance to run again but he refuses. Derice then notices a photo of his father on his wall, next to an unfamiliar man. Coolidge identifies the man as Irving Blitzer, an American now living on the island. He had tried to convince his father, Ben to compete in bobsledding. Derice, seeing another chance to compete as a bobsledder, takes the picture and goes to meet with Irv.

Sanka hears about Derice's idea. At first he is excited but balks upon learning that bobsledding is a WINTER sport. Eventually Sanka is persuaded to help his best friend. The two men find Irv Blitzer (John Candy) working as a bookie in a run-down pool hall. He is far from eager to help them, and does not want anything to do with the sport of bobsledding. However, the two men doesn't give up. Upon learning that Derice is the son of his old friend & colleague, Irv relents.

Next day, Irv tries to recruit additional team members. The first newcomer is a bald man Sanka recognizes from the Olympic running trials. The man (Malik Yoba) introduces himself as Yul Brenner, and is more than willing to compete in bobsledding so long as it leads him to the Olympics. Only one other man shows up to join the sled team- Junior, the clumsy runner from the track. Yul is immediately hostile to Junior (he was one of the other runners tripped up by Junior's fall) but relents since without Junior they don't have a full team.

Irv begins training the four immediately. He builds a makeshift bobsled and has them push it down a steep slope, telling the team that if they can't get a push-start completed in under 6 seconds, they won't have a chance at competing. Yul is the second mildde man, Junior is the first middle man. Irv chooses Sanka as brakes, but he argues with it. He reminds him that the driver in bobsledding has alot more responsiblities than a push car racer and can't go out to have fun with his teammates. Sanka relents and decides Derice could be the driver.

After the first day of training, Junior returns home with the intention of telling his father about the team. But Mr. Bevil (Charles Hyatt) comes home and tells Junior that he has gotten his son a job with a brokerage house in Miami, which he is expected to take by the end of the month. Junior clams up and cannot say anything more.

Initially, the Bobsled training does not go well. The group stumbles and falls several times, not even able to get into the sled. But, after several tries they climb in together and rocket down the mountain, eventually crashing into a police car. Irv runs after the team cheering- they got started in 5.9 seconds! He tells them to bring the sled up on the mountain, making the team groan.

Now that the team is in good shape, Irv goes to Coolidge to ask for funding to get to the Olympics. But Coolidge refuses, thinking that the team will be humiliated. Derice is not shaken, he decides they will try to get the money elsewhere. After several fund-raising endeavors, they are far short of the goal. Junior comes back to the team after a day away, announcing that he has sold his car to get the required funds. Derice does not want to take the money from Junior at first, thinking it to be too much. But Junior explains that he still feels guilty for costing Derice and the others their first Olympic chance, and gladly gives up the money.

The team heads out to Calgary for the Olympic Games. Irv adjusts to the environment easily, but the Jamaicans are unprepared for the severely-cold weather. They buy heavy-duty coats as soon as the plane lands.

Irv registers the team for competition, and meets a few colleagues from his days in bobsledding. Irv has lunch with one friend, Roger (Paul Coeur) and asks for a sled so his team can compete. Roger is reluctant but agrees to sell off an old backup sled from the US team.

The team begins learning how to move & walk on ice, using a hockey rink for practice. It does not go well at first, but they eventually make progress. That night, Derice watches the Swiss bobsled team practicing. He becomes enamored with their efficient performance.

Irv shows off the sled he purchased to the team - it is rusted and old but still works fine.

On their first day at the track, the Jamaican team is met with ridicule and scorn by other competitors. Irv tells them that a push-start will not be necessary for the initial run; they will just be nudged down the slide instead. The run starts off fine but the sled ends up crashing before the finish line. Their next run does not go well either; the Jamaicans end up chasing the sled down the track. A photographer snaps a picture of the group running after the sled, and it makes the papers. This doesn't sit in well with Mr.Bevil and Cooledge.

Derice is repairing the sled when he meets one of Irv's old colleagues. Derice finds out that during the1972 competition, Irv hid weights at the bottom of the bobsled to accelerate its speed. As a result, he was kicked out and had his gold medals revoked.

The following night at the hotel, Sanka tries to pose as a maid, but Yul brushes him aside, thinking he's insane. Junior receives a telegram from his father - the news story about the Jamaican team had alerted Mr. Bevil to his activities and he is now ordering his son home.

While they are out in a bar that night, Yul encourages Junior to stand up for himself. He immediately responds by confronting the German team members who had insulted their team. This results in a huge bar-fight between Yul, Sanka, Junior and the Germans.

At the Relax Inn Motel, Derice berates his teammates for what happened and tells them the Swiss team would never resort to stunts like that because they're awlays focused on their performance. Yul, Sanka and Junior don't take him seriously and continued snickering. Sanka makes a crude joke about the Swiss team and what happens if they try to push a pretty girl off the ice. A few minutes later, Irv comes in and berates the three for not taking things seriously. He reminds them that everyone hates them and they need to get their act together.

After thinking things over, the Jamaicans resume serious training once more. With Irv's help, they are quickly whipped back into shape.

Finally, the night of the Jamaican team's qualifying run has arrived. Irv presents the team with special competition suits as a reward for their changed behavior. Irv then meets with the 3 judges, who remind him that the team must make it off the slope and across the finish line in under 1 minute in order to be eligible. The team sets out, and despite a few bumps they get across the line safely. After several tense moments, their time is revealed: 59.46! Irv & the team are overjoyed at their success.

The guys celebrate by painting their sled with Jamaica's colors. Derice decides to christen the sled "Cool Runnings." At that moment, Irv gets a letter from the judges - the Jamaican team has been disqualified.

Irv angirlly storms into the offices of the men in charge, demanding to know why. Apparently, there is a rule stating that a team must compete in an international race to qualify. Previously, an Olympic trial would be considered an international race, but this time the committee decided to change the rules. However, he isn't fooled and immediately knows the truth - his former coach(from the '72 Olympic Winter Games and currently a primary judge of the '88 Olympic Winter Games) Kurt Hemphill is still punishing him for embarrassing the U.S.A by cheating. Irv confronts his coach and confesses that 16 years ago, he made the biggest mistake of his life. He resorted to cheating because he wanted to win and didn't care what the consequences were. Instead, he ended up disgracing the Americans by embarrassing everyone(including his coach, teammates his friends and family) and his gold medals were revoked as a result. Irv also reminds Kurt that it was HIS mistake and if he wants revenge, he should do it to him because he screwed up, not the Jamacian bobsledding team. They deserve to represent their country by competing in the Winter Games as contenders and doesn't deserve to suffer because of his past mistakes. That night at their hotel, the team gets a phone call. The committee has reverse their decision - the Jamaicans are back in!

Everyone on the island of Jamaica watches the bobsled team wave their flag as they enter the Olympic stadium. After the opening ceremony, Irv tries to find some inspirational words for the team. But this conversation is cut short by the arrival of Mr. Bevil, who has come to collect his son.

He tells Junior that he is only looking out for his sons' best interest, and demands the young boy to gather his things. He draws on Yul's advice and stands up to his father. He tells his father he's staying with his team because he cared about his own interest in making himself look good more than his son's. Junior tells him he's an Olymic athlete now, not his puppet and sends Mr.Bevil on his way.

On the first day of competition, the Jamaican team is scheduled last. Derice tries to psyche up his team, imitating the behavior of the Swiss again. The team begins their run, essentially stumbling down the track and bouncing off the edges. Their end run time is 58.04, landing the Jamaicans in last place.

Derice again tries to imitate the Swiss, but the team is fed up with his attitude. Sanka immediately sets him straight by pointing out that they cannot copy the movements of another team; they must get their own style. Derice insists that he just wants to be the best they can be. Sanka counters that "the best [they] can be is Jamaican," and that they didn't come all this way to forget about their heritage. Derice relents after realizing that his friend and their teammates were right.

On the second day of competition, the Jamaican team is psyched up for sledding. They pull together a push-start within a fraction of their previous time, and wind up getting off even faster than the Swiss team. Their finishing time is 56.53, rocketing the Jamaicans into 8th Place! They are now considered high contenders for the medal.

That night while studying the track, Derice asks Irv about why he cheated. He explains that he'd become so focused on winning that he couldn't picture life without it, a horrible thing for an athlete to do. Irv tells Derice that he doesn't want him making the same mistakes that he made 16 years earlier. He tells him to focus on what happens tomorrow.

The last day of competition arrives, and the fans are eager to see Jamaica's performance. They start off with an even better formation than yesterday, but the ancient sled is unknowingly in poor shape. A bad bounce sends the sled careening out of control, and eventually the sled turns over-sending the team on a terrible out of control path.

When the sled finally skids to a stop, several tense seconds pass before the team even moves. Finally, Derice regains consciousness and sees the finish line mere feet away. Paramedics rush down to tend to the Jamaicans - only to part as they rise to their feet. The guys hoist the sled over their shoulders and begin walking toward the finish line, determined to finish the race no matter what.

The crowd, awestruck by the Jamaicans performance, claps and cheers them on as they finish. Everybody, even Mr. Bevil (now wearing a Jamaican souvenir shirt) - shows their appreciation. Even though their chances of winning are gone, Jamaica finishes with dignity and pride.

Text at the end reveals that Derice, Sanka, Junior and Yul returned to Jamaica as heroes - then four years later returned to the Olympics as equals.

Saturday, July 18, 2009

Pasukan Rowing Junior Sekolah Sultan Alam Shah



Chaperon: Cikgu Roslia & Cikgu Annuar

Atlit: (Berdiri) MEor, Azim, Azhan & Syamil. (Duduk)Afiq, Akid, Amirul & En AZIZI.

Monday, July 13, 2009

Apa ada di garis permulaan?


Speaker

Jurukamera yg setia merakam

Teman jurulatih sementara menunggu giliran pertandingan. Selain matahari dan ribut yang tiba-tiba singgah...

Bila tuhan berbicara
Aksesori rambut
Minuman Isotonik
Jadual Pertandingan
Kamera SLR

Bakal Pendayung Kebangsaan



Sudah beberapa purnama (minggu sebenarnya) tidak bertemu mereka, rindu pula rasanya. Kita di sini hanya mampu berharap mereka mampu menguruskan masa dan menggunakan kesempatan yang ada sebaik-baiknya. Cabaran bukan calang-calang sebagai mahasiswa mereka harus meningkatkan pancapaian akademik dan dalam masa yang sama menjaga stamina, kekuatan dan ketahanan.

Berkali-kali peringatan diberi dan berharap mereka memahami. 17 minggu ini adalah masa mereka membina dan memperbaiki kekuatan mental & fizikal. Bertanggungjawablah ke atas komitmen yang telah dimerterai.

Hujung tahun ini, keupayaan mereka bakal teruji. Jika mereka mengambil enteng persiapan akademik, mereka akan berdepan kesukaran ketika peperiksaan akhir nanti. 2 minggu selepas VBR 2009 & SEARFC, Pattaya peperiksaan akhir menjelma. Jika ada yg menunjukkan prestasi ketika Pattaya, peluang ke Kejohanan Rowing Asia di Yilan, Taiwan mengintai-ngintai. Tak mustahil namun kerja keras itu perlu. Jika mereka mampu menggalas cabaran maka yang terpilih itu benar2 punya jiwa kental untuk terus maju.

Dot, Aziz, Arif, Hadi dan Alim.... masing-masing punya kelebihan masing-masing. Namun, jika konsistensi latihan itu tidak dicapai maka tembok yang mendindingi kejayaan itu tidak bakal roboh. Atasilah kelemahan yang telah dikenalpasti, anda pasti akan terkejut dengan keupayaan diri.

Azhar, Imran.. percayalah dengan diri sendiri.

Wan, Mazlie.... jangan bazirkan usaha anda yang sudah mula membibitkan hasil. Jika anda ingin mencapai sesuatu, inilah masanya. Fokus pada sasaran, dan kejar matlamat anda.

TAKE CHARGE!!! TAKE CONTROL, GUYS!!!
p/s: Oh.. tuan pengurus jangan dilupakan. Tekanan kerja itu adat, boss. Keep up the good work...!!

Wednesday, July 8, 2009

PPSMI telah dimansuhkan.

Terkini kabinet telah meluluskan supaya PPSMI dimansuhkan.
Kembali belajar bahasa ibunda.

Tuesday, July 7, 2009

Kursus Pensijilan Pengurusan Sukan Dan Kejurulatihan Sukan

KANDUNGAN KURSUS
Kursus Persijilan ini mengandungi 6 modul. Setiap peserta wajib menyertai semua modul ini.
i) Persijilan Pengurusan Sukan (Certification in Sports Management)

a) Pentadbiran Sukan (Sports Administration)
b) Perniagaan dan pengurusan kakitangan (Sports Business and Personnel Management)
c) Pemasaran Sukan (Sports Marketing)
d) Pengurusan Kemudahan dan Pembangunan Program (Sports Facilkities and Event Management)
e) Dana Sukan (Sports Fundraising)
f) Perhubungan Awam (Sports Public Relation)

ii) Persijilan Kejurulatihan Sukan (Certification in sports Coaching)

a) Metodologi (Sports Caoching Methodology
b) Perubatan Sukan (Seminar in Sports Medicine)
c) Psikologi Sukan (Sports Psychology)
d) Pentadbiran Kemudahan dan Pengurusan Program (Sports Facilities and Event Management)
e) Pentadbiran Sukan (Sports Administration)
f) Suaian Fizikal dan Pemakanan ( Sports Conditioning and Nutrition)

Calon-calon yang lulus kursus ini akan layak mengikuti Kursus Diploma yang dijangka ditawarkan pada tahun 2010.

PEMILIHAN CALON PESERTA KURSUS
Calon yang sesuai bagi program ini akan dikenalpasti dari kalangan atlet dan bekas atlet kebangsaan, jurulatih, pegawai dan pentadbir sukan di KBS, ISN, MSN, KSN, MOM, PSK/Negeri, Institusi Pengajian Tinggi Awam/Swasta (IPTA/IPTS), Kementerian Pelajaran Malaysia, serta agensi luar dan kelab sukan yang berminat.

Yuran bagi calon-calon yang dikenalpasti adalah percuma sementara yuran bagi peserta lain adalah sebanyak RM 3,000.00. Untuk keterangan lanjut sila hubungi Bahagian Penyelidikan dan Akademik. Encik Md. Saadon A. Shukor 03-8992 9924 dan Puan Vasugie Ganapathy 03-8992 5612

maklumat lanjut klik di sini: Institut Sukan Negara

Bahasa Melayu Tinggi

Baiklah.. baiklah.. bagi sesiapa yang mengenali saya jika membaca posting-posting saya yang terbaru ini pasti akan mengangkat kening, tergelak ke atau ter"puji" dengan mengatakan ayat-ayat saya mutakhir ini adalah poyo dan sebagainya.

Sebenarnya, saya mematuhi dan menyokong kempen memartabatkan bahasa Melayu dengan menggunakan BAHASA MELAYU TINGGI ketika menulis blog. Di samping itu saya tegas mengatakan TIDAK kepada PPSMI di mana hari ini kabinet akan umumkan keputusannya. Saya berharap kerajaan mengambil tindakan bijak dengan menghapuskan PPSMI dari muka bumi ini.

Oleh itu, anda mungkin akan menyedari saya melakukan percubaan-percubaan memperkayakan perbendaharaan kata dengan me"MELAYU"kan istilah-istilah yang biasa digunakan dalam sukan ROWING. Contohnya crew = anak kapal. Selepas ini mungkin coxwain = juragan/jurumudi, rudder = kemudi dan sebagainya.

Jika anda berminat untuk menyiasat lebih lanjut, cuba diteliti blog ini http://universitipts.com/ dan berkenalan dengan Puan Ainon Mohd. Atau jumpa pakcik google dan cari "Bahasa Melayu Tinggi".

Selain itu, saya sedang berusaha menjenamakan semula blog ini agar lebih bererti dan memberi manfaat kepada pelawat yang sudi singgah. Harap maaf jika ada kekurangan atau kesilapan yang pasti tidak disengajakan.

Pengaruh filem kepada sukan


Mengimbas kembali sewaktu kem latihan bagi projek Gemilang 2001, Coach Halim & Coach Azlei gemar bercerita tentang filem-filem yang pernah ditonton. Filem-filem ini memaparkan nilai-nilai yang boleh membantu membina kekuatan mental. Disebabkan itu, Coach Halim & Coach Azlei memuatkan sessi menonton filem-filem terpilih sebagai salah satu program latihan. Kemudian jalan cerita filem tersebut dibawa dalam perbincangan, perbualan semasa makan dan latihan. Coach Halim & Coach Azlei seorang penglipur lara yang sangat bagus apabila memetik kata-kata / skrip dalam filem tersebut samada dengan tujuan menyindir kami atau memberikan kata-kata semangat. Salut COACH!!!

Impak atau kesan yang tertinggal membekas di setiap hati kami dan dibawa bersama-sama setiap kali turun berlatih. Kami ulang kata-kata semangat yang ditonton dan didengar. Apabila COACH Azlei mengendalikan mental training, visual-visual lebih jelas kelihatan berdasarkan matlamat & sasaran yang telah dikenalpasti.

Malahan kami mempunyai anak kapal bernama GILBERT (sebiji bola ragbi) sebagai teman di kala kami ingin lari dari kebiasaan. Maklumlah, pagi petang siang dan malam kami dipenuhi dengan aktiviti mendayung dan indoor rowing. Mental kami perlukan lencongan dari kebiasaan di mana ketika sessi rehat/rekreasi kami akan bermain ragbi bersama Coach. Ini semua gara-gara filem lakonan Tom Hanks bersama WILSONnya dalam filem Castaway.

Antara filem-filem yang masih melekat dalam memori saya adalah Cool Running, Waterboy & Mighty Ducks. Ketiga-tiganya adalah filem komedi sarat dengan pengajaran. Bukan sahaja menyeronokkan tetapi berjaya menyampaikan mesej yang jelas kepada kami ketika itu. Cool Running berkenaan 4 orang anak muda dari Jamaica yang cuba mewakili negara mereka dalam Sukan Olimpik Musim Sejuk. Berdasarkan kisah benar, mereka membuktikan walaupun Jamaica bukan negara yang mempunyai musim sejuk tetapi mereka berjaya melayakkan diri ke Sukan Olimpik tersebut.

Kisah Waterboy lakonan Adam Sandler ada menceritakan kepentingan air dan proses hidrasi kepada atlet manakala Migthy Ducks mengisahkan perjalanan karier sukan sekumpulan kanak-kanak yang melalui pelbagai isu dalam proses pembesaran mereka ke alam remaja.

Filem yang telah berada dalam koleksi saya:
1. Forest Gump [Tom Hanks] **
2. Remember the Titan [Denzel Washington] **
3. Any Given Sunday [Al Pacino] **

Filem-filem yang dicari untuk disimpan sebagai koleksi:
1. The War on Democracy [Pengarah: John Pilger] #
2. Mighty Ducks (I, II & III) **
3. The Coach [Samuel L. Jackson]
4. 5. The Replacement [Keanu Reeve] **
5. Waterboy [Adam Sandler]
6. Cool Running **

** filem wajib tonton untuk anda. Semua filem di atas telah saya tontoni kecuali The Coach. Kalau sesiapa ada salinannya, harap dapat kongsikan kepada saya.

# filem ini pula berunsurkan politik. Belum pernah tengok lagi. Hehehe.. mana tahu kalau sesiapa ada salinannya, kongsi ye.

Twilight Zone atau Zone Latihan?

Selingan: The Twilight Saga - Full moon akan menemui anda di pawagan November ini! :p [Cik Iram, jangan lupakan saya kalau Cik Iram mahu menonton movie ini.. Rob~ ]

Kembali kepada isu latihan.

Training Zone atau Zon Latihan sangat penting sebagai panduan di dalam program latihan. Ianya boleh saja berdasarkan kadar degupan jantung (heart rate) atau ujian ergometer 2000m. Berlatih tanpa bersandarkan “pace” yang spesifik mengikut individu, sukar bagi saya untuk mengenalpasti samada program latihan itu berkesan atau tidak. Walaupun tempoh pemerhatian kaedah ini masih terlalu awal iaitu kira-kira 2 bulan sahaja tetapi secara peribadi hasilnya amat memuaskan. Ujian masa yang direkodkan menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan. Walaupun masih belum dapat mengatasi rekod kebangsaan yang dipegang oleh Tonga & Afong namun kami akan berusaha. Masa merupakan faktor utama samada cepat atau lambat keputusan tersebut.

Benar saya mencedok program-program latihan dari laman web Concept2 & FISA tetapi itulah tujuan mereka supaya jurulatih-jurulatih sentiasa merujuk dan belajar berdasarkan hasil dan kajian mereka yang telah menghasilkan atlet bertaraf dunia selama bertahun-tahun. Apatah lagi, hasil kajian mereka itu melibatkan kerja tangan Terry O’Neill . Saya membuat banyak pembacaan dan kini saya cuba mempraktikkan. Keburukan banyak membaca ialah anda menjadi ketagih dan tidak puas dengan ilmu yang ada. Ada banyak persoalan. Anda mahukan lebih banyak penjelasan. Anda mahukan hasil. Dan anda perlukan bahan eksperimen. Muahahahaha…. Pasti ada yg gerun membaca posting ini terutama sekali anak-anak buah saya. Jangan risau, pergerakan saya sentiasa dipantau oleh ketua jurulatih PERDAMA. Anda boleh membuat aduan pada Coach Halim atau terus kepada Mr. Presiden jika mahu.

Saya paling gemarkan data “French Rowing Federation 2,000m Race Strategy (based on 500m Test)” yang membantu atlet mendapat gambaran yang jelas dan lebih persediaan dalam menghadapi ujian masa 2000m.Satu perkara lagi yang menarik perhatian saya adalah “test protocol” di mana sehari sebelum ujian masa dilakukan, semua atlet perlu menyempurnakan 2 ujian maksima. Pertama, ujian 100m max menggunakan ergometer. Kedua, ujian max 500m. Di antara kedua-dua ujian, benarkan atlet berehat selama 15 minit dengan “low intensity rowing” atau boleh sahaja menggunakan zon latihan UT2. Tujuannya supaya badan mereka mempunyai ruang untuk fasa pemulihan.

Seperkara lagi yang penting sesudah kedua-dua ujian masa ini disempurnakan, atlet mesti meneruskan latihan dengan berjoging atau menarik ergometer pada kadar bebanan paling rendah. Tujuannya sama, atlet perlukan fasa pemulihan yang lengkap sebelum ujian masa atau pertandingan. Berapakah jangka masa yang sesuai? Minimum 20 minit. Jika ada tambahan, lebih baik.

Didapati, ujian masa 100m digunakan untuk menganalisa berapakah kelajuan maksima yang boleh dicapai seseorang atlet pendayung. Manakala ujian 500m boleh digunakan untuk merancang & menetapkan “race pace” bagi ujian masa 2000m keesokan hari. Di sinilah jadual 3.9 data “French Rowing Federation 2,000m Race Strategy (based on 500m Test)” digunakan.

Menariknya tentang “test protocol” ini, saya perhatikan ada atlet yang bertubuh kecil tanpa otot yang ketara mempunyai kekuatan mengatasi atlet yang berpengalaman dan kekar tubuh badannya. Jadi, secara tidak lansung atlet ini dan yang lain-lain bermotivasi tinggi untuk memperbaiki kekuatan dan ketahanan. Saya cuma dapat berharap, semangat itu bukan hangat-hangat taik ayam. Maklumlah, godaan di luar kem latihan itu sukar ditepis. Apatah lagi jika penyakit yang tiada ubat menjangkiti atlet iaitu “MALAS”. Ada juga orang mengatakan "You are your own enemy!"

Oleh itu saudara-saudari, selamat berjuang.

Rujukan:
http://www.worldrowing.com/index.php?pageid=69/
http://www.concept2.co.uk/training/interactive.php/
http://www.concept2.co.uk/docs/training/training_log.pdf
http://www.concept2.co.uk/docs/guide/training_guide_v2.pdf

Monday, July 6, 2009

Pandang ke depan - 18 minggu lagi!!!

MASUM 2009 telah lama berlalu, begitu juga Singapore Rowing International Championship semakin jauh meninggalkan kita. Uniten Rowing Invitational 2009 pula gagal direalisasikan kerana wabak melanda. Jadi, apa fikiran pendayung-pendayung universiti kala ini? Lega kerana tidak tertekan dengan latihan yang menuntut kekuatan jasmani sehingga meletihkan segala tulang, sendi dan otot? Lapang kerana tidak mendengar jeritan jurulatih supaya mengulang-ulang kemahiran asas & latih tubi sehingga beratus-ratus kali? Senang kerana saudara-saudari tidak perlu berperang dengan mental untuk menghadapi demam ujian ergometer 2000m atau demam pertandingan itu sendiri?

Saya percaya bagi segelintir mahasiswa di mana hati dan fikirannya sepusat sepusing cintakan sukan [sudah tentulah akademik #1] sudah mula rindukan bau rumput di padang. Sudah mula terdengar-dengar riuh rendah teman-teman bersenda gurau ketika rehat sejenak untuk makan semasa latihan. Terbayang-bayang bola di kaki lantas apa sahaja yang muncul di hujung kaki disepak dan ditimang. Bagi pendayung pula, sudah terasa berbuai-buai di dalam bot ketika duduk di dalam kelas. Kemudian sempat membetulkan kasut dan memeriksa rigger setting. Bagi yang kronik, ketika berjalan ke dewan kuliah pun sempat mempraktiskan gerakan tangan yang betul ketika mendayung bot scull tanpa menghiraukan pandangan orang yg kehairanan. Mula menghantar sms kepada anak-anak kapal (crew boat) dimana titik pertemuan setelah habis kuliah. Bukan untuk dating, minum-minum dan lepak. Bila cuaca mula redup, matahari mula condong ke barat, beg kasut digalas berisi tuala kecil dan botol air melangkahkan kaki ke gimnasium. Sudah ada program latihan menanti yang wajib dipenuhi. Sudah ada matlamat di kepala untuk disasarkan. Strength & Endurance!!! Tolong jangan lupakan regangan badan @ stretching.

Varsity Boat Race 2009 menanti diikuti pula oleh South East Asia Roing Championship di Pattaya 18 minggu lagi. Setiap orang punya peluang dan ruang. Setiap pergerakan diteliti dan dinilai. Setiap usaha dipuji dan bakal diuji nanti. Persiapkan mental dan fizikal. Ada perkara di dalam kawalan, ada juga perkara diluar kawalan. 18 minggu ini masih didalam kawalan anda. Gunakan sebaiknya. Take Charge! Take Control!

Thursday, July 2, 2009

DASAR EKONOMI BARU YANG TERBARU !!

by : Hishamuddin Rais @ http://tukartiub.blogspot.com/

Komen moderator: Haha... posting kali ini lari sedikit dari kebiasaan. Mari luang sejenak menimbang tara artikel yang ditulis oleh individu ini. Kalau-kalau dapat diaktifkan deria logik kita tentang kebenaran yang ditutup-tutup. Sedarkanlah diri bahawa kita di tanah melayu ini bakal tergadai jika kita memandang enteng isu-isu sebegini. Tak kira apa warna kulit kita, apa agama kita masing-masing akan terkena tempiasnya lebih-lebih lagi jika kita bukanlah dari golongan yang menerima manfaat atas dasar kabel yang kuat. Ini kerana bab penindasan itu tidaklah mengira kaum dan sekian kali kita dimomokkan tentang jasa-jasa pemimpin terdahulu bg mengaburi rompakan yang dicipta masa kini. Tuan-tuan dan puan-puan, silakan menjamu akal dengan perkataan-perkataan yang berbeda sudutnya.

BAGAIMANA PEMODAL ANTARABANGSA MERANCANG

Pada tahun 2004 John Perkins telah menulis Confession of an Economic Hit Man – Pengakuan Tukang Pukul Ekonomi. Buku ini melakar bagaimana Perkins direkrut oleh National Security Agency (NSA) untuk menjaga kepentingan kaum pemodal antarabangsa.

Untuk menghalalkan tugas – Perkins – telah dimasukan bekerja disebuah syarikat konsultan ekonomi. Ini hanyalah baju yang dipakai oleh Perkins kerana syarikat ini memiliki hubungan rapat dengan NSA. Sebagai penasehat ekonomi Perkins merayau-rayau ke Indonesia, Panama, Ecuador, Colombia, Saudi Arabia, Iran dan negara yang dianggap memiliki potensi ekonomi.

Tugas Perkins cukup enteng : dia akan menasehatkan pemimpin negara-negara ini untuk membuat projek-projek mega ( seperti projek Bakun). Perkins tidak memiliki masaalah untuk bertemu dengan pemimpin politik negara-negara Dunia Ketiga. Ini kerana Perkins sedar bahawa pemimpin negara-negara ini apabila mendengar ada Mat Saleh ingin bertemu mereka maka mulut dan buntut mereka ternganga luas.

Perkins akan dijemput untuk menghadiri pelbagai seminar dan mesyuarat ( seperti Invest Malaysia 2009) dan dijemput dalam perbincangan percambahan pendapat. Akhirnya Perkins akan membuat dan mengajukan kertas-kerja dan cadangan untuk memunculkan projek mega. Dalam masa yang sama melalui Perkins - Bank Dunia atau IMF atau bank-bank lain akan bersiap sedia mengeluarkan dana.

Projek mega ini adalah cara ‘merasuah’ para pemimpin dan kroni para politikus Dunia Ketiga. Projek-projek ini tidak ada sangkut paut dengan kepentingan ekonomi warga negara itu walau pun dengan lunak Perkins akan menggambarkan bagaimana projek mega ini akan memberi manafaat untuk rakyat. Ini hanya kelentong.

Kontrektor-kontrektor projek, pekakas pembuatan – semuanya didatangkan dari nasehat Perkins. Projek ini akan menggunakan pakar-pakar ‘Mat Saleh ‘ yang dibayar dengan lumayan berbanding dengan pakar tempatan. Perkins melahirkan pekerjaan untuk para Mat Saleh yang di panggil ‘expert’.

Dalam masa yang sama Perkins cukup sedar banyak dana ini akan masuk ke dalam poket para pemimpin negara ini. Ini adalah sebahagian dari strateji Perkins. Ini perangkap yang sengaja dipasang.

Sedikit demi sedikit negara ini akan terhutang dengan lembaga-lembaga bank antarabanga – IMF, World Bank, Europen Bank dan pelbagai lembaga dana yang bekerja erat dengan Perkins. Bunga dan hutang ini akan meningkat. Ini menambahkan lagi beban negara.Perkins akan mengusulkan cara terbaik untuk mencari dana agar dapat membayar hutang dan bunga.

Cadangan Perkins : subsidi dihapuskan. Barangan kawalan makanan dilupuskan. Impot dibesarkan. Barangan ekspot dimurahkan. Nilai ringgit dikurangkan dengan alasan akan menarik orang luar membeli barangan ekspot.

Akhirnya – akan sampai satu masa – dimana hutang bagitu menjerut untuk negara ini. Maka Perkins akan ‘ menasehatkan’ para politikus agar Pertamina memberikan hak untuk Exxon cari gali di Ambalat –mislanya yang terjadi di Indonesia. Ini perangkap awal.

Jika pemimpin politik ini memiliki perasaan nasionalisma dan enggan tunduk atau berdegil maka akan di hantar apa yang di panggil ‘ The Jackals’. Mosaddeq di Iran menjadi mangsa pada thun 1953. Presiden Geutemala pada tahun 1954 menjadi mangsa agar bumi negaranya selamat untuk dijadikan ladang pisang United Fruits Company. Sukarno pada thun 1965. Ecuador pada thun 1981.

Mari kita melihat kes klasik sejarah Terusan Panama yang telah dimilik negarakan oleh Omar Torrijos pada thun 1977. Kemudian pada July 31, 1981 kapalterbang yang dinaikinya meletup di udara. Sesudah Torrijos mati Amerika kembali mendapat hak i untuk meletakan tenteranya di Terusan Panama. Khalas.

Di negara kita sendiri pekara yang sama pasti berlaku. Dasar Ekonomi Baru yang dilakar oleh Razak Hussein telah mengenepikan kepentingan pemodal antarabangsa. Kaum pemodal ini merasa kurang senang dengan dasar ini. Melalui media dunia mereka terus mempertikaikan dasar ini.

Dasar ini juga di kritik oleh kapitalis nasional dan kapitalis komprador yang suaranya diwakili oleh MCA. Ketika itu air, api, talikom, universiti, jalan raya, hospital, tanah Felda, Felcra, SEDC – semuanya adalah milik orang ramai i.e milik negara.

Kritikan dasar ini tidak ada sangkut paut dengan kepentingan Maj Jah peniaga warong di Gombak atau Pak Huseing pembuat budu di Pengkalan Chepa. Kritikan ini datang dari kaum kapitalis yang tidak dapat membuat keuntungan maksima.

Apabila Mahathir naik semua ini diubah. Untuk mendapat sokongan kapitalis komprador dan kapitalis nasional: baca pemodal Cina - Mahathir telah menswastakan harta rakyat ini. Maka gembiralah dan berkundurilah kaum kapitalis ini. Harta kekayaan mereka bertimbun tambah. Laporan terbaru membuktikan bagaimana 58 bilion ringgit harta negara di sawastakan hanya 2 bilion ringgit sahaja yang menjadi milik Melayu.

Mahathir naik tocang apabila dinobatkan oleh kaum pemodal ( kaum pemodal Cina) sebagai penjana pembangunan. ( Ini tidak ada sangkut paut dengan Mak Cik Limah di Felda Chomomoi atau Haji Timah tuan punya warong di Senawang.)

Dasar Ekonomi Baru ini hakikatnya adalah dasar ekonomi kapitalis yang penuh dengan percanggahan. Dasar ini bercita-cita untuk memunculkan ‘zaibatsu’ Melayu/Bumiputera. Ini hanyalah mimpi tegang yang tidak pancut-pancut. Cita-cita ini tidak mungkin tercapai hingga bumi meletup. Kalau tupai beranakkan gajah pun dasar ini tidak akan tercapai.

Dasar DEB ini tidak akan berjaya kerana dalam hukum ekonomi kapitalis – apa boleh jual akan di jual – apa yang boleh di beli akan dibeli. Dalam ekonomi kapitalis tidak ada agama atau bangsa. Setiap kali modal dilabor untuk Melayu ianya pasti akan bertalian dengan ekonomi Cina yang telah lama kukuh. Ini belum diambil kira rasuah.

Tidak mungkin semua orang Melayu/Bumiputera akan dapat di kayakan. Pemodal memerlukan buruh yang boleh diupah murah. Pemodal memerlukan pengguna untuk membeli. Kalau Melayu semua kaya siapa pula yang akan menjadi buruh di ladang sawit, penanam padi, penangkap ikan dan Minah Karan dan Mat Spana?

Dasar Ekonomi Baru ini hanyalah satu kelentongan/tipu helah dimana para politikus Melayu berkumpul membuat dasar atas nama Melayu. Dengan bersandarkan keMelayuan maka para politikus Melayu ini dapat ‘merembat’ harta negara.

Pada ketika DEB dimulakan pergaduhan Melayu/Bukan Melayu baru selesai. Kapitalis nasional dan kapitalis komprador tidak berani menyuarakan tentangan pada ketika itu. Mereka melihat dari jangka panjang kepentingan mereka lebih terjaga dengan dasar ini. Anggapan mereka cukup tepat. Siapa dia Lim Goh Tong, siapa dia Ananda Krishnan, siapa dia Vincent Tan ?

Dasar untuk menjadikan 30% harta kekayaan negara ini dimiliki oleh Melayu/Bumiputera adalah mimpi kosong dan dasar yang salah. Tidak perlu membuat kajian ilmiah – pergi sahaja keluar dari Kuala Lumpur dan lihat sendiri kehidupan orang-orang di kampong. Memang betul ada perubahan. Kalau dulu pada tahun 1974 di Kampong Chenor ( kampong saya ) tidak ada leterik dan air – hari ini telah ada.

Tetapi air dan leterik kini dimiliki oleh pemodal tuan empunya saham.. Hospital dimiliki oleh pemodal tuan empunya saham.. Sekolah dan univeristi dimiliki oleh pemodal tuan empunya saham.. Jalan raya dimiliki oleh pemodal tuan empunya saham. Talipon dimiliki oleh pemodal tuan empunya saham. Ini bezanya. Ini hakikat.

Dua minggu dahulu Najib telah membuat dasar liberalisasi. Perkataan LIBERALISASI ini perkataan hampeh. Ini perkataan putar alam bertujuan untuk mengelirukan kefahaman yang tuntas kepada orang ramai terutama kepada Mak Cik dan Pak Cik Felda. Leberalisai bermakna : Syarikat antarabangsa dibenarkan berniaga bebas dalam negara ini.

Dua hari dahulu Najib Razak telah mengubah satu jalur DEB. Kaum pemodal pasti akan mengalu-alukan dasar ini. Ertinya pasaran Malaysia terkangkang luas untuk di entot. Ertinya tidak ada lagi halangan untuk sesiapa sahaja memiliki harta kekayaan negara ini. ( Kalau saya kapitalis saya akan terpancut siang dan malam dan meleleh air liur melihat harta negara ini boleh dimiliki ).

Kenapa Najib membuat dasar baru ini ?

Cukup senang untuk memahaminya. Najib memiliki masaalah pribadi yang berat. Jangan silap baca ini tidak ada sangkut paut dengan berat badan isteri Najib. Berat di sini bermakna berat dari segi politik. Contohnya : Parti yang dipimpin oleh Najib tidak lagi mendapat sokongan rakyat. Retak retak kelihatan dalam gabungan Barisan Nasional. Dan paling menakutkan Najib apabila kaum kapitalis komprador dan kapitalis nasional: baca – pemodal Cina - telah menjauhkan diri dari Najib.

Dalam masa yang sama media antarabangsa terus menghantui Najib dengan kes pembunuhan Altantuya gadis cun dari Mongolia. Media luar ini adalah alat pembesar suara untuk memastikan kepentingan kaum pemodal antarabangsa terjaga rapi. Kuam pemodal antrabangsa ini telah lama ingin merembat harta kekayaan negara ini.

Hantu dan polong-polong puaka ini perlu dijaga.

Najib wajib melakukan sesuatu. Seperti Mahathir menswastakan harta negara untuk kaum komprador dan kapitalis nasional maka Najib Razak menswastan seluruh bumi Malaysia ini untuk kepentingan kelas kapitalis dalam dan luar negara. Inilah hakikat dari dasar ekonomi yang akan dijalankan oleh Najib Razak.

Dimana Perkins Kaki Pukul sedang bersemayam?

Jangan risau si Perkins ini masih wujud. Perkins telah menghatar budak suruhannya dari Singapura. Lupa projek mega – Jambatan Ketiga ?

Perkins-Perkins ini mungkin ada jaringan dalam EPU. Si Perkins ini mungkin masih bersarang di Tingkat Empat atau ingin pindah ke tempat yang lebih tinggi seperti di Menara Petronas. Si Perkins sedang berselerak menjalankan tugas untuk memastikan kepentingan kaum kapitalis akan didahulukan.

Dasar Ekonomi Baru atau Dasar Pedekatan Baru ini semuanya TIDAK akan memberi apa-apa manafaat kepada rakyat biasa. Dasar ini tidak ada sangkut paut dengan kepentingan Gopal pemandu teksi dari Segambut. Dasar ini tidak ada sangkut paut dengan Swee Heng peniaga nasi Itek di Jalan Petaling. Dasar ini tidak ada sangkut paut dengan Hajah Limah pembekal kerepek ubi dari Sijangkang.

Rakyat biasa tidak berjudi di bursa saham. Rakyat biasa tidak tahu apa itu ‘pink form’. Rakyat biasa tidak memahami turun naiknya Nasdaq atau Index Heng Seng. Rakyat biasa mahu keselesaan dan bukan mahu di ikat dengan pelbagai gaya/cara – cukai/tol/bil hospital/bil air/bil api/ bil sewa rumah/cukai rumah - dimana mereka wajib dan dipaksa mengeluarkan duit yang tidak mereka miliki.

Dasar ekonomi terbuka dan terkangkang ini akan menjemput kapitalis antarabangsa – dengan alasan untuk melabor dan membawa modal. Ini betul-betul hujah dari kertas kerja John Perkins. Inilah cara yang digunakan oleh Perkins untuk memastikan sesebuah negara itu akhirnya akan dapat dijajah kembali.

Satu kerajaan yang baik adalah kerajaan yang berkiblatkan rakyat. Sebuah kerajaan yang adil tidak akan mempedulikan kepentingan kaum kapitalis kerana mereka menghisap darah warga negara. Dasar yang wajib dinobatkan ialah dasar dimana kepentingan ramai mendahului kepentingan pribadi. Kepentingan ramai menjadi nakhoda dan juragan.

Kerajaan yang adil ialah sebuah pentabiran yang telus dimana dasar ekonominya akan menobatkan kepentingan kaum buruh dan tani. Ini kerana dari tenaga kaum buruh dan kuam tani inilah munculnya modal. Modal muncul dari tenaga manusia. Modal bukan wang ringgit. Wang ringgit adalah tanda nilai tenaga dan fikrah manusia. Modal datang dari tenaga warga negara itu sendiri.

Modal bukan datang dari IMF atau Bank Dunia Bank. Duit dari IMF atau Bank Dunia itu adalah hasil rompakan dari tenaga buruh dan tani dari seluruh dunia.

Justeru dasar Menjual Felda mungkin dilihat dapat mengumpulkan modal. Awas! Menjual Felda samalah seperti Lebai Sudin di Kuala Nerang yang hanya memiliki sebuah rumah dan 3 relong sawah. Satu hari untuk membaiki atap rumahnya Lebai Sudin telah menjualkan 3 relong tanah sawahnya kepada …….(TT)
( Tulisan ini boleh dicekup demi membuat kebaikan. Sila baca buku Confessions of an Economic Hit Man - jangan malas baca! Kalau malas kena jual nanti ! )

URI 2009 ditangguhkan

Berita yang diterima, Uniten Rowing Invitational 2009 ditangguhkan sehingga notis diberikan. ini berikutan kurang penyertaan oleh negara-negara luar berikutan kebimbangan selsema H1N1 yang semakin meningkat.

Kemungkinan acara ini dibatalkan disebabkan situasi penularan wabak yang masih tidak menentu.