Monday, February 8, 2010

Risik-risik

Berita UTM diangkat sebagai pusat kecemerlangan sukan air bukan satu rahsia lagi. Pembangunannya pasti sudah dirancang dengan teliti. Perlaksanaan belum kelihatan namun apabila dirisik-risik ada pergerakan yang sudah dimulakan.

Khabarnya UTM mencari calon untuk mengepalai carta organisasi baru ini. Beberapa nama sudah disenarai pendek namun calon yang sesuai nampaknya terikat dengan komitmen lain. Calon ini punya kriteria yang sempurna iaitu pengalaman pengurusan sukan, bekas atlit mendayung kebangsaan, daya kepimpinan yang tinggi dan sangat agresif. Tonggak yang tuan pengarah mahukan. Malangnya komitmen yang tersarung di jari manis mengikat kata muktamad. Mungkin ada tawar menawar di situ.

Sudah pasti tuan pengarah mahukan seseorang yang mahir selok belok kerja bersamanya, pantas bertindak dan memberikan maklum balas. Jika calon diambil bukan dari bidang sukan air, kelak bermacam pula isu yang timbul. Mengendalikan dan mengurus organisasi bagi melaksanakan perancangan memerlukan seseorang yang masak dengan asam garam sukan ini.

Kita di sini hanya mampu berdoa agar semua pihak mendapat manfaat dengan situasi menang-menang.

Intai-intai

Khabarnya juga pergerakan membentuk pasukan ke World Varsity Rowing Championship juga sudah nampak bayang-bayangnya. Macam mulut murai pula aku ni... tetapi ini perkhabaran gembira. Kita selangkah lagi maju ke depan. Pendayung-pendayung bakal ke Hungary Ogos ini? Belum ada pengesahan, sekadar khabar di angin lalu.

Bertanding di peringkat antarabangsa selalunya kurang memberikan kelebihan kerana fakor fizikal. Kecuali acara lightweight. Tetapi kita juga ada Safwan & Zulfadhli (UTHM) dengan ketinggian mereka hampir 190cm. Fizikal hampir setanding tetapi kekuatan belum dapat diukur lagi. Saya dapat lihat potensi pair (2-) open pada mereka memandangkan pair tidak menghidangkan acara lightweight untuk Mazli dan Wan.Ah! Pasti Wan & Mazlie (UTM) kecewa kerana ini adalah acara kegemaran mereka. Oh.. patutlah mereka diam-diam berlatih sculling... :p


Jom! Dayung terussss!!

No comments: